Storytelling People maakt jubileumboeken en digitale producties waarin trots, bedrijfsgeschiedenis en bedrijfscultuur beleving en betekenis krijgen
U bent trots op uw organisatie en de mensen die erin actief zijn. U hebt het bedrijf vanaf de eerste steen opgebouwd. In uw eentje begonnen op een studentenkamer of garage, kansen gepakt en stap voor stap verder gekomen. Het resultaat is een markante en tot de verbeelding sprekende geschiedenis die u graag wilt delen. De vastberadenheid, bevlogenheid, het doorzettingsvermogen, plezier en het vooruitgangsgeloof van het eerste uur wilt u als een vonk laten overspringen op het nu. Zo kunt u bij medewerkers en klanten invoelbaar maken wat de herkomst is van het succes. Met welke kernwaarden is het bedrijf groot geworden? Wat was uw bezieling of de bezieling van de grondlegger? Wat zijn de hoogtepunten en de tegenslagen, en wat kunnen medewerkers daarvan leren? Storytelling People vertelt het verhaal van uw bedrijf, zodat het blijft resoneren in de tijd.
In onze aanpak staat u als klant centraal. Wij werken toe naar een collectief product waar alle betrokkenen zich in herkennen en trots op zijn. Met aandacht en toewijding gemaakt. Onze kracht is de samenwerking tussen u en onze specialisten. Wij hebben alle vakdisciplines voor het jubileumboek in huis.
Om te komen tot de essenties van uw verhaal, verdiepen wij ons intensief in uw wereld. Gedegen research in combinatie met interviews met stakeholders leiden tot een schat aan informatie. Met historisch onderzoek ontrafelen we de fases in de feitelijke ontwikkeling van uw onderneming. In persoonlijke interviews verbinden we de ratio van bedrijfsmodellen met de kleurrijke belevingswereld van mensen. Oprichters, oudgedienden, medewerkers en klanten delen hun belevingen en ervaringen. Zo ontstaat een bedrijfsgeschiedenis die rijk en compleet is en breed gedragen wordt.
Op basis van gezamenlijk bepaalde uitgangspunten in visie en budget vervaardigen wij een conceptpresentatie. De opdrachtgever krijgt hiermee volledig inzicht in concept, inhoud, formaat, papier, ontwerp, en uitvoering van het eindproduct. Hij kan daardoor een weloverwogen beslissing nemen. In onze conceptpresentatie proberen we de klant te verrassen en te laten zien dat er met slimme oplossingen meer mogelijk is dan gedacht.
Bedrijven zijn zich vaak onbewust van de verborgen schatten binnen de organisatie. Archieven zijn opgezet met de beste intenties, maar blijken uiteindelijk vaak een sluitpost. Onze historici hebben een neus voor belangrijke informatie. Ze vonden door de jaren heen al vele juweeltjes in bedrijfsarchieven, maar ook op onverwachte plaatsen.
Onze interviewers zijn stuk voor stuk gelouterde vakmensen, met een gevoel voor een goed verhaal. Een onderneming is een verhaal op zich. En wie kunnen dat beter vertellen dan uw relaties? Medewerkers, klanten, leveranciers, stakeholders. Allemaal groepen met hun eigen ervaringen, emoties en ideeën. Als u hen – juist georkestreerd – aan het woord laat, leveren zij de ingrediënten voor uw bedrijfsverhaal.
Onze schrijvers zetten probleemloos ingewikkelde materie helder en aantrekkelijk op papier. We beschrijven boeiende historische anekdotes, productinnovaties, complexe overnames en luchtige inkijkjes in de dagelijkse werkzaamheden. De ritmische afwisseling in stijl en toon levert een uitnodigend leesbaar en informatief verhaal op.
Voor elk jubileumboek bedenken onze ontwerpers een beeldconcept. Fotografie is hierbinnen een belangrijk onderdeel. Wij werken samen met fotografen die excelleren binnen hun specialisme. Aansprekende fotografie is het puntje op de i.
Ontwerpers en schrijvers werken bij ons nauw samen. Waar vormgeving normaal gesproken start na afronding van de tekst, werken onze schrijvers en ontwerpers vanaf concept tot eindproduct samen. Het verhaal wordt zo vanaf het begin opgebouwd met de uiteindelijke vormgeving in gedachten. Storydesign noemen we dat.
Het productieproces begint met de opmaak, het bekijken van de eerste proeven en uiteindelijk het drukken. Ook in deze fase houden wij de vinger aan de pols en bent u net intensief bij het proces betrokken als u zelf wilt. Samen werken we toe naar de apotheose van onze samenwerking: het moment waarop het eerste exemplaar van uw boek van de persen rolt.
Soms is het nodig om boeken te verzenden. Dan kunnen jubileumboeken worden voorzien van klantgerichte ‘geschenkkaarten’. Wat er ook nodig is om het boek extra te omlijsten en te verzenden, u heeft er geen omkijken naar – alles wordt door ons perfect geregeld.
Met het boek beschikt u over een rijke verhaalbron die kan dienen om uw bedrijfsverhaal ook nog op andere wijzen te communiceren. Social media ‘leeft’ van unieke content. Interessante oprichters-, ondernemings- of merkverhalen kunnen opvallende personal stories worden die de bedrijfsgeschiedenis verder tot leven brengen.
Interessant kan het zijn om de bedrijfsgeschiedenis onderdeel te maken van een eigentijdse publieks- of klantcampagne. Dan transformeert bedrijfshistorie in een verhaal van verleden-heden-toekomst. Zo omlijste Randstad haar 50-jarig bestaan met de campagne ‘Iedereen heeft iets met Randstad’. Deze internet en tv-campagne toonde de verbondenheid van Randstad met mensen, organisaties en de samenleving. De internetcampagne nodigde mensen met veel succes uit om te vertellen wat zij met Randstad hebben.