Jubileumboek Holmatro

de helden van holmatro een jubileumboek dat jubileumboek.nl realiseerde.

Holmatro helden 1967-2017: een jubileumboek over 50 jaar Holmatro

Al de uitgaven van Jubileumboek.nl zijn 100% op-maat producties. Ons doel is altijd: de bedrijfsziel van de organisatie raken in tekst én ontwerp. Holmatro is een bedrijf waar Nederland trots op mag zijn: wereldmarktleider met veiligheid en industriële gereedschappen. Dit boek verwoordt en verbeeldt Holmatro in een machtig en krachtig Helden-verhaal. Alles is top aan dit boek: het speciale uitvouwbare geschiedenis katern, de vertaling van de huisstijl en de bijzondere afwerking. De 20 waarden-verhalen – van vakmanschap tot reputatie – zijn ten slotte de ultieme bekroning van 50 jaar passie voor innovatie en kwaliteit.

Uit het boek:

Interview met Harm Hermans, CEO/President

In 2010 trad Harm Hermans aan als CEO bij Holmatro, en zijn hand in de strategie werd direct zichtbaar. Hij wil van Holmatro een onderneming maken die de hele wereld bedient met dezelfde hoogwaardige en leidende producten.

 Wat is jullie visie?
‘Kijkend naar onze geschiedenis, steken er twee begrippen bovenuit: innovatie en kwaliteit. Ons onderscheidend vermogen is altijd geweest dat we beter en slimmer zijn dan onze concurrenten. Holmatro en baanbrekende technologie worden in één adem genoemd. Dat DNA koester ik en wil ik verder versterken.’

Welke rol hebben de dealers daarin?
‘Een cruciale! Hun succes is ons succes. Dat beseffen wij terdege. Wij trekken samen met hen op in de markt, rusten hen uit met absolute A-merk producten en trainen hen daarin ook. We maken op onze beurt gebruik van hun kennis van en ingangen in de lokale markt. Het is een wisselwerking; één die ons allemaal veel succes heeft gebracht. Wij hebben veel dealers die al decennia aan ons verbonden zijn. Dat zegt wel iets. Ik ben elke keer weer geïmponeerd door de sfeer tijdens een Holmatro International Dealer Meeting; het gevoel van trots bij dealers dat zij Holmatro mogen vertegenwoordigen, is hartverwarmend.’

Wat merken klanten hiervan?
‘Eigenlijk willen wij bij klanten dezelfde indruk achterlaten als bij onze dealers. Dat zij op ons kunnen rekenen. Dat we hun problemen vertalen naar solide, op maat gesneden en met service omklede oplossingen en vierkant achter hen staan. Het levert een loyaliteit op die onbetaalbaar is. Ik durf te stellen dat wanneer klanten eenmaal gekozen hebben voor het merk Holmatro ze niet snel meer zullen overschakelen op een ander merk.’

Welke ruimte voor groei ziet u?
‘In meer dan 160 landen zijn wij de marktleider voor Rescue gereedschappen. Een prestatie van formaat voor een bedrijf als het onze. Toch zien we nog voldoende kan- sen om te groeien, bijvoorbeeld in Special Tactics ontdekken politie en special forces nog elke dag de mogelijkheden van onze gereedschappen om zonder zware explosieven toegang te krijgen tot gebouwen. In de industriële toepassingen liggen nog veel kansen voor onze hydraulische toepassingen om extreem zware lasten te bergen of te verplaatsen, van het terugzetten van ontspoorde treinen op de rails tot het te water laten van grote schepen. Ook een hele belangrijke groei-ontwikkeling voor Holmatro.’

 Welke productvernieuwingen kunnen we nog verwachten?
‘Ha, dat is het geheim van de smid. Laat ik in het algemeen zeggen dat ons specialisme – hogedruk hydrauliek – steeds verder ingebed raakt in moderne elektronica. Er is een verschuiving gaande naar ‘mechatronica’, een versmelting van allerlei technische disciplines. Degene die in dit krachtenveld de beste combinaties kan leggen, gaat het verschil maken. Daar komt ons R&D-hart weer om de hoek kijken.’

‘In de kern zijn wij een innovatie-fabriek. Van het allereerste innovatieve idee tot het uiteindelijk gebruik door de klant. Onze grootste uitdaging is om onze technologische voorsprong te behouden en verder uit te bouwen. Daarbij hoort ook een klimaat waarin medewerkers dingen proberen, en misschien fouten maken. Dat is helemaal niet erg. Dat hoort bij een bedrijf dat de technologische grenzen constant opzoekt. Tegelijkertijd zullen we ook verbazingwekkende resultaten laten zien. Dat is het mooie aan Holmatro: baanbrekend bezig zijn geeft energie.’

 Hoe belangrijk zijn de medewerkers voor Holmatro?
‘Wat moet ik daarop zeggen… Het draait om ‘mindset’. Holmatro wil de beste van de wereld zijn, maar als de medewerkers daar niet in geloven, kun je roepen wat je wilt, maar kom je nergens. Daar hoef ik bij Holmatro niet bang voor te zijn. De betrokkenheid en bevlogenheid spatten ervan af. Daar heb ik vanaf mijn komst als eindverantwoordelijke eerlijk gezegd weinig aan hoeven doen.’